Nieuwe gebruikersinterface beschikbaar!
3 min leestijd
Opmerkzame Billit-gebruikers hebben het ondertussen misschien al gemerkt: sinds enkele weken is de nieuwe gebruikersinterface van Billit beschikbaar. Hierdoor beschik je over alle vertrouwde features in Billit, maar dan in een modern en gebruiksvriendelijker jasje.
Op maat van digitale ondernemers
“Bij het ontwikkelen van de nieuwe user interface werd niet alleen gelet op een modernere look-and-feel, maar werd ook per scherm nagedacht over hoe we de gebruikerservaring voor ondernemers konden verbeteren. Zo blijven alle bestaande features beschikbaar, maar worden ze een stuk intuïtiever en eenvoudiger in gebruik.“
Aan het woord is Pieter Heyman, senior UX/UI developer bij Billit: “Begin dit jaar zijn we gestart met de ontwikkeling van de nieuwe gebruikersinterface van Billit. Want digitaliseren houdt niet op bij het ontvangen en versturen van digitale facturen. Digitale ondernemers willen namelijk altijd en vanop elk device of scherm facturen, offertes en creditnota’s kunnen ontvangen en versturen of de financiële situatie van hun onderneming kunnen opvolgen. De opdracht was dus duidelijk: Billit in al zijn functionaliteiten beschikbaar maken, altijd en overal, ongeacht de schermgrootte.“
Inkomsten en Snelle Invoer als vertrekpunt
“Bij de start van het project hebben we eerst de focus gelegd op de belangrijkste modules en de daarvoor voorziene componenten. Na het design proces en prototyping bouwden we eerst de modules “Inkomsten” en “Snelle Invoer” uit. Nadien werden de nieuwe designs uitgebreid getest door verschillende gebruikers en verder aangepast waar nodig. In tweede instantie werden deze nieuwe designs toegepast op de andere modules.”
“Eén van de belangrijkste wijzigingen was het toepassen van het mobile first-principe en het gebruik van de responsive design-mogelijkheden van Bootstrap. Hierdoor werd van bij het begin rekening gehouden met de weergave op het kleinste scherm. Het vernieuwde ontwerp van het bekende blauwe zijmenu en de introductie van herkenbare webcomponenten, zoals het hamburger-menu, moeten ervoor zorgen dat de gebruiker ook op kleine schermen vlot kan switchen tussen de verschillende menu’s en submenu’s.”
Focus op gebruiksvriendelijkheid
“Billit-gebruikers weten dat je met onze software heel wat verschillende taken kan uitvoeren. Hierdoor ontstond in verschillende menu’s een wildgroei aan zogenaamde actieknoppen. Om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen werd ervoor gekozen om nu telkens met een primaire knop ter hoogte van de menutitel te werken voor de belangrijkste functie van een menu. De lijst-acties kregen een aangepast design om het verschil met de primaire actieknop in de verf te zetten. Minder gebruikte knoppen vind je nu terug onder het dropdownmenu naast deze populaire acties, waardoor de veelheid aan knoppen en acties ook op kleinere schermen en devices overzichtelijk blijft.”
“Naast deze grote structurele wijzigingen zijn er ook tal van minder opvallende wijzigingen aangebracht, die vaak op subtiele wijze het gebruiksgemak vergroten. Zo werd er nagedacht over de volgorde van de invulvelden van de forms, werden alle checkboxes en sommige uitklapbare menu’s vervangen door schakelaars en werd voor het ontwerp van de vernieuwde Snelle Invoer gebruikt gemaakt van een grid-view, die veel gebruikers al kennen van andere populaire toepassingen zoals Windows verkenner, OneDrive of Dropbox.”
Jouw mening telt
“Centraal bij Billit staat zoals steeds de gebruiker. Daarom hebben we ervoor gekozen om de invoering van de nieuwe gebruikersinterface gradueel uit te rollen. De nieuwe interface schakel je eenvoudig in doormiddel van de schakelaar rechts bovenaan in het platform, maar schakel je even makkelijk weer uit mocht je bepaalde zaken even niet snel genoeg terugvinden. Daarnaast willen we gebruikers ook actief oproepen om feedback te geven op het nieuwe design. Uiteindelijk zijn zij het die de software dag in dag uit gebruiken. We zijn dus ook razend benieuwd naar hun ervaringen en bevindingen en proberen ook zo snel mogelijk in te spelen op deze feedback. Daarnaast voeren we ook gerichte gebruikerstests uit om bepaalde functionaliteiten te testen en te blijven verbeteren.”
Probeer het zelf!
Benieuwd geworden? Probeer dan snel de nieuwe gebruikersinterface doormiddel van de schakelaar “Probeer nieuwe versie”, rechtsboven in Billit. Opmerkingen en feedback kun je steeds doorsturen naar support@billit.be, onze developers gaan er zo snel mogelijk mee aan de slag. Nog geen Billit-account? Probeer dan Billit 15 dagen gratis en ontdek alle voordelen van digitaliseren voor jouw onderneming.