Vier redenen om als boekhouder e-facturatie bij je klanten te stimuleren
2 min leestijd
Als boekhouder is het je taak om klanten te helpen bij een efficiënt beheer van hun financiële processen. In een periode waarin digitalisering en technologische vooruitgang aan een stevige opmars bezig zijn, is e-facturatie stimuleren bij zowel klanten als leveranciers essentieel. Dat levert een win-winsituatie op voor alle partijen. Hoe? Dat lees je in deze blog.
1. Kosten- en tijdsbesparing
Dankzij e-facturatie boeken je klanten kosten- en tijdsbesparingen ten opzichte van traditionele papieren facturatie. Door facturatieprocessen te automatiseren, kunnen klanten en leveranciers hun facturen efficiënter verwerken. Als boekhouder kun je jouw klanten zo helpen om hun financiële processen te stroomlijnen en zo tijd en middelen vrij te maken voor taken die er écht toe doen.
2. Snellere betalingen
E-facturatie versnelt het facturatie- en betalingsproces aanzienlijk. Door elektronische facturen rechtstreeks naar klanten en leveranciers te sturen, is het mogelijk om facturen sneller te ontvangen en te verwerken. Daardoor worden betalingstermijnen aanzienlijk ingekort en verbetert de cashflow van je klanten. Zo help je hen betalingsachterstanden te verminderen en hun financiële kerncijfers te verbeteren, met een gezonde cashflow tot gevolg. Cash is king!
3. Nauwkeurigheid en transparantie
E-facturatie vermindert het risico op menselijke fouten en maakt het facturatieproces een pak transparanter. Als je klant werkt met facturatiesoftware, kan hij automatisch elektronische facturen genereren. Uitgaande facturen worden meteen opgemaakt in een digitaal formaat, terwijl hij inkomende facturen kan digitaliseren. Je hoeft dus geen data meer over te typen, enkel nog te controleren. Zo wordt de kans op dure menselijke fouten erg klein.
Bovendien zorgen elektronische facturen voor een vlottere traceerbaarheid van transacties. Als boekhouder kun je dus de betrouwbaarheid en integriteit van de financiële gegevens van je klanten vergroten door e-facturatie te stimuleren.
4. Voldoen aan regelgeving
Vele Europese landen, waaronder België, stimuleren e-facturatie. Soms maken ze dat zelfs verplicht via specifieke regelgeving. Denk hierbij aan de uitrol van een Peppol-netwerk en bijhorende access points. Door e-facturatie te stimuleren bij je klanten en leveranciers, help je hen om te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving met betrekking tot elektronische facturatie. Hierdoor vermijden ze mogelijke boetes en bevorder je dat ze ‘compliant’ zijn (lees: de geldende facturatieregels respecteren).
Kortom …
E-facturatie bij zowel je klanten als leveranciers stimuleren biedt aanzienlijke voordelen: kosten- en tijdsbesparing, snellere betalingen, nauwkeurigheid, transparantie en de geldende facturatieregelgeving naleven. Door je klanten bewust te maken van die voordelen en hen te begeleiden bij de implementatie van e-facturatie, help je hen om hun financiële processen te optimaliseren en succesvol te groeien in een digitale wereld.
