Tips, tricks & achtergrondinfo over digitalisatie en e-facturatie

Billit-blog

Lees de laatste trends en updates over facturatie en digitalisering. Ontdek praktische tips om je administratiestroom te vereenvoudigen.

Billit - Blog

Uitgelichte artikels

Blog QR Codes
Kennis & vaardigheden

Welke soorten QR-codes bestaan er? En welke worden er in Billit gebruikt?

QR-codes zie je overal, maar welke verschillende soorten bestaan er zoal, wat zijn de verschillen en welke QR-codes vind je in ons facturatieplatform Billit?

Lees meer
Blog Btwcarrousel
Ondernemen

Wat is een btw-carrousel? En wat is carrouselfraude?

Een carrousel is een draaimolen, maar in de zakelijke wereld kan het ook een constructie zijn om te frauderen met de afdracht en teruggave van btw. Hoe zit dat precies?

Lees meer
Quishing
Ondernemen

Wat is quishing? En hoe kan je je ertegen beschermen?

Quishing is een nieuwe vorm van oplichting waarbij criminelen gebruikmaken van valse QR-codes. In deze blog vertellen we je hoe je je daartegen kan wapenen.

Lees meer

Alle blogs

@Model.Label
E Facturatie Verplicht
Digitalisering & trends

E-facturatie verplicht vanaf 2026: wat betekent dit voor jou als ondernemer?

Vanaf 1 januari 2026 wordt in België e-facturatie verplicht. Maar wat zijn daarvan de gevolgen en wat kan je als ondernemer nu al doen om je voor te bereiden?

Lees meer

Cash Is King! Hoe Kan Facturatiesoftware Je Cashflow Verbeteren
Digitalisering & trends

Cash is king! Hoe kan facturatiesoftware je cashflow verbeteren?

Een gezonde cashflow is van vitaal belang voor elk bedrijf, ongeacht de grootte of sector. Die geldstroom verbeteren begint met een slim facturatieproces. Met facturatiesoftware pak je dat op een efficiënte manier aan. Maar waarom is cashflow nu zo belangrijk? En hoe kan facturatiesoftware die precies verbeteren?

Lees meer

Verminder Als Vzw Je Administratie Door Digitalisatie
Digitalisering & trends

Verminder als vzw je administratie door digitalisatie

In ons land zijn naar schatting 100.000 vzw’s en ruim een miljoen vrijwilligers actief. Vzw’s vormen het kloppend hart van onze samenleving. Met name lokale vzw’s zorgen vaak voor de nodige zuurstof in hun directe omgeving.

Lees meer

Wat Is Een Digitale Factuur En Wat Zijn De Voordelen Ervan
Digitalisering & trends

Wat is een digitale factuur? En wat zijn de voordelen ervan?

Digitaal factureren levert een win-winsituatie op voor ondernemers én voor accountants. Maar wat is een digitale factuur? En hoe pak je e-facturatie correct aan?

Lees meer

Elektronisch Factureren Aan De Vlaamse Overheid Een Verplichting, Maar Ook Een Opportuniteit
Digitalisering & trends

Elektronisch factureren aan de Vlaamse overheid: een verplichting, maar ook een opportuniteit

Als je een overheidsopdracht uitvoert voor de Vlaamse overheid, dan wil je uiteraard dat jouw factuur correct en snel verwerkt en betaald wordt. Maar hoe pak je die facturatie concreet aan? Is een factuur op papier nog steeds mogelijk, of moet dit verplicht via elektronische facturatie (e-invoicing)? In dit artikel gidsen we je door de belangrijkste aandachtspunten.

Lees meer

De voordelen van digitaal factureren
Digitalisering & trends

De zeven voordelen van een elektronische factuur

Maak je je facturen nog met Excel, Word of een invulbare pdf? Met een elektronische factuur of e-factuur bespaar je tijd, loop je minder kans op fouten en bewaar je beter het overzicht.

Lees meer

Blog QR Codes
Kennis & vaardigheden

Welke soorten QR-codes bestaan er? En welke worden er in Billit gebruikt?

QR-codes zie je overal, maar welke verschillende soorten bestaan er zoal, wat zijn de verschillen en welke QR-codes vind je in ons facturatieplatform Billit?

Lees meer

Peppol IMR
Kennis & vaardigheden

Peppol: wat is het verschil tussen evidence files en IMR-berichten?

Evidence files leveren je het bewijs dat je elektronische factuur correct verstuurd werd. In deze blog leggen we je het verschil uit met IMR-berichten.

Lees meer

Registerboek
Kennis & vaardigheden

Wat is een garageregister? En wie moet zo’n register bijhouden?

Als garagist ben je verplicht om een garageregister bij te houden met alle voertuigen die je zaak binnenkomen en terug buitengaan. Maar hoe zit dat precies?

Lees meer

Archive Paper Invoices
Kennis & vaardigheden

Hoelang moet je facturen bijhouden? En hoe doe je dit het best?

Zowel particulieren als ondernemers hebben een wettelijke bewaarplicht voor facturen. Bijhouden is dus de boodschap, maar hoelang en op welke manier?

Lees meer

Waarom een pdf nog geen gestructureerde elektronische factuur is
Kennis & vaardigheden

Waarom een pdf nog geen gestructureerde elektronische factuur is

In deze blog maken we een onderscheid tussen de verschillende soorten digitale facturen en belichten we de voordelen van een gestructureerde elektronische factuur.

Lees meer

Digitale Tools
Kennis & vaardigheden

Welke tools kan ik inzetten als zelfstandige om efficiënter te werken?

Tijd is geld. Het is een cliché als een huis, maar toch vaak de leuze van vele zelfstandigen. Voor hen is efficiëntie essentieel om succesvol te zijn en de werklast onder controle te houden. Want wie zijn werk slim beheert, heeft altijd een streepje voor op directe concurrenten.

Lees meer

Op Weg Naar Digitaal Factureren. Wat Is Chorus Pro
Kennis & vaardigheden

Op weg naar digitaal factureren: wat is Chorus Pro?

In vorige blogs zoomden we in op de basisprincipes en het belang van Peppol, UBL en Mercurius. In dit artikel ontdek je wat Chorus Pro is. Wat moet je over deze oplossing weten?

Lees meer

Hoe In Je Onbetaalde Facturen Op Een Ethisch Verantwoorde Manier
Kennis & vaardigheden

Hoe in je onbetaalde facturen op een ethisch verantwoorde manier?

Vanuit het basisprincipe ‘cash is king!’ is het innen van onbetaalde facturen een belangrijk aspect van zakendoen. Wel moet je dat op een ethisch verantwoorde manier aanpakken. Onthoud dat elke situatie uniek is en dat de beste aanpak kan variëren. In dit blogartikel geven we alvast enkele praktische richtlijnen om onbetaalde facturen correct te innen.

Lees meer

Op Weg Naar Digitaal Factureren Wat Is Mercurius
Kennis & vaardigheden

Op weg naar digitaal factureren: wat is Mercurius?

In vorige blogs legden we al uit wat Peppol is en wat de rol is van UBL bij de opmaak van facturen en andere documenten. In dit artikel zoomen we in op de basisprincipes van het platform Mercurius. Wat moet je hierover weten?

Lees meer

Hoe Factureer Je Correct Aan Buitenlandse Klanten
Kennis & vaardigheden

Hoe factureer je correct aan buitenlandse klanten?

Werken met buitenlandse klanten kan voor een Belgische zelfstandige een geweldige manier zijn om uit te breiden en nieuwe markten te verkennen. Een correcte facturatie aan die klanten is echter essentieel om op een professionele manier zaken te doen en betalingen op tijd te ontvangen.

Lees meer

Op Weg Naar Digitaal Factureren Wat Is UBL
Kennis & vaardigheden

Op weg naar digitaal factureren: wat is UBL?

In een vorig blogartikel kon je lezen wat Peppol is en hoe dit beveiligde Europese netwerk het mogelijk maakt om elektronische facturen uit te wisselen. Een van de bouwstenen bij e-facturatie is UBL (Universal Business Language). Begin 2015 was Billit een van de eerste facturatiesoftwarepakketten in België waarmee ondernemers UBL-facturen konden versturen en automatisch verwerken. Maar wat is UBL precies? Hoe werkt het en wat zijn de voordelen? Een overzicht.

Lees meer

Offiicial Peppol Acces Point
Kennis & vaardigheden

Op weg naar digitaal factureren: wat is Peppol?

Een van de standaarden voor e-facturatie in Europa is Peppol, wat bij de lancering stond voor Pan-European Public Procurement Online. Vandaag is Peppol een solide internationale merknaam geworden, die breder gaat dan Europa en overheden. Wat moet je weten over dit netwerk?

Lees meer

Zeven Tips Voor Een Gezonde Werk Privébalans Als Zelfstandige
Kennis & vaardigheden

Zeven tips voor een gezonde werk-privébalans als zelfstandige

Als zelfstandige is het soms moeilijk om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Voel je je voortdurend gestresseerd? Zorgen professionele kopzorgen voor slapeloze nachten? Dan is het tijd voor een gezonder evenwicht tussen werk en ontspanning. Maar hoe pak je dit in de praktijk aan? Deze zeven tips helpen je op weg.

Lees meer

Aanpassing Vermelding ‘Btw Verlegd’ Op Facturen
Kennis & vaardigheden

Aanpassing vermelding ‘btw verlegd’ op facturen

Voor wie werken uitvoert in onroerende staat, zoals schilder- en renovatiewerken als medecontractant, is er een belangrijke aanpassing: vanaf 1 januari 2023 volstaat het niet meer om enkel ‘btw verlegd’ te vermelden op je facturen. In dit artikel lees je voor wie deze aanpassing geldt, en wat je precies moet toevoegen.

Lees meer

De Essentie Van De Pensioenhervorming Helder Toegelicht Met Welke Maatregelen Moet Je Vanaf 2024 Rekening Houden
Kennis & vaardigheden

De essentie van de pensioenhervorming helder toegelicht: met welke maatregelen moet je vanaf 2024 rekening houden?

Op 19 juli 2022 bereikte de federale regering in ons land een akkoord over een pensioenhervorming voor bedrijven en zelfstandigen. Drie concrete dossiers lagen op tafel: de toegang tot het minimumpensioen, de invoering van een pensioenbonus en een maatregel voor meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen. In dit artikel lees je wat de belangrijke wijzigingen zijn en welke impact ze (kunnen) hebben op jezelf en je eventuele medewerkers.

Lees meer

Wegwijs In De Verschillende Btw Tarieven Wat Moet Je Hierover Weten
Kennis & vaardigheden

Wegwijs in de verschillende btw-tarieven: wat moet je hierover weten?

In België betalen consumenten en eindverbruikers btw op hun aankopen. Deze belasting over de toegevoegde waarde – die in 2021 trouwens 50 jaar bestaat – wordt door de overheid geheven en vloeit dus rechtstreeks naar de schatkist. Verkoop je als ondernemer goederen of diensten? Dan ben je doorgaans btw-plichtig (tenzij je een bepaalde omzetdrempel niet overschrijdt) en moet je de btw mee verrekenen in jouw verkoopprijs. Het meest gangbare tarief is 21%, maar ook andere tarieven zijn mogelijk. We zetten ze hieronder op een rij.

Lees meer

Zes Handige Tips Voor Het Maken Van Een Correcte Offerte
Kennis & vaardigheden

Zes handige tips voor het maken van een correcte offerte

Bij Billit krijgen we regelmatig de vraag hoe een goede en klantgerichte offerte er uit moet zien. Een sterke offerte kan alleszins het verschil betekenen tussen wel of geen opdracht binnenhalen na een veelbelovend klantengesprek. Hoe zorg je er voor dat jouw offerte die van de concurrentie overtreft? We geven je alvast zes handige tips om goed uit de startblokken te schieten.

Lees meer

Is Een Digitaal Archief Van Facturen Wettelijk (1)
Kennis & vaardigheden

Is een digitaal archief van facturen wettelijk?

Dankzij een digitaal archief bespaar je plaats, heb je altijd een duidelijk overzicht van je administratie en volstaan enkele muisklikken om een specifiek document te raadplegen. Maar is een digitaal archief van facturen wel wettelijk? En zo ja, met welke spelregels moet je hierbij rekening houden?

Lees meer

Financiële korting of korting contant
Kennis & vaardigheden

Wat zijn de regels voor een financiële korting of korting contant?

Met een financiële korting of korting contant geef je je klant een korting als hij snel betaalt. Waarop moet je letten als je zo'n korting wil geven?

Lees meer

Verschil Boekhoud- En Facturatiesoftware
Kennis & vaardigheden

Wat is het verschil tussen boekhoudsoftware en facturatiesoftware?

Boekhoudsoftware en facturatiesoftware worden soms dooreen gehaald. Wat zijn nu de verschillen en welke heb je nodig als ondernemer?

Lees meer

Blog Btwcarrousel
Ondernemen

Wat is een btw-carrousel? En wat is carrouselfraude?

Een carrousel is een draaimolen, maar in de zakelijke wereld kan het ook een constructie zijn om te frauderen met de afdracht en teruggave van btw. Hoe zit dat precies?

Lees meer

Quishing
Ondernemen

Wat is quishing? En hoe kan je je ertegen beschermen?

Quishing is een nieuwe vorm van oplichting waarbij criminelen gebruikmaken van valse QR-codes. In deze blog vertellen we je hoe je je daartegen kan wapenen.

Lees meer

Betalingsherinneringen 1
Ondernemen

Betalingsherinneringen sturen: wanneer en hoe doe je dat het best?

Krijg je te maken met onbetaalde facturen? Dan kan je een betalingsherinnering sturen. In deze blog vertellen we je hoe je dat precies aanpakt.

Lees meer

202312 Nieuwjaar 2024
Ondernemen

Een nieuw jaar: wat betekent dit voor je administratie?

Voor een ondernemer brengt een nieuw jaar een (klein) beetje extra administratie met zich mee. In deze blog zetten we alle zaken op een rijtje waarop je moet letten.

Lees meer

Bijberoep
Ondernemen

Wanneer wordt een hobby een bijberoep?

Een hobby doe je vooral voor het plezier, maar soms brengt het ook geld in het laatje. Kan dat zomaar, of moet je dan meteen zelfstandige in bijberoep worden?

Lees meer

Hoe reorganiseer ik mijn kantoor op de groei
Ondernemen

Hoe reorganiseer ik mijn kantoor op de groei? Praktische tips voor een succesvolle aanpak.

Een goed gevuld orderboekje, een groeiende vraag naar gespecialiseerd advies, nieuwe medewerkers of een digitaal transformatieproces. Er zijn diverse redenen mogelijk waarom je organisatie een stevig groeitraject aflegt. Dat is uiteraard een opsteker voor jezelf en je team, maar tegelijk is het essentieel dat je kantoor over alle mensen en middelen beschikt om die groei te realiseren.

Lees meer

Tariefverhoging
Ondernemen

Hoe verhoog je je tarieven als zelfstandige?

Als gevolg van de stijgende consumptieprijzen in ons land ontvingen honderdduizenden werknemers in januari 2023 een stevige loonindexering. Die indexering geldt echter niet voor zelfstandigen. Hoe pas ook jij je tarieven correct aan? En hoe communiceer je dit op een positieve manier naar je klanten?

Lees meer

Zo Bouw Je Samen Met Je Huidige Medewerkers Aan Je Bedrijfsgroei
Ondernemen

Zo bouw je samen met je huidige medewerkers aan je bedrijfsgroei

Een gezonde groei realiseren is een belangrijke doelstelling voor elke zaakvoerder. Denk maar aan het vergroten van je klantenbestand, omzet en marktaandeel. Hoewel het verleidelijk kan zijn om extra personeel in te schakelen om die groei te realiseren, mag je de waarde van je huidige medewerkers niet over het hoofd zien. Hoe ga je samen op een efficiënte manier voor een sterkere organisatie?

Lees meer

Hoe Leid Je De Groei Van Je Bedrijf In Goede Banen Tien Praktijktips (1)
Ondernemen

Hoe leid je de groei van je bedrijf in goede banen? Tien praktijktips

Als ondernemer werk je keihard om je onderneming op een gezonde manier te doen groeien. Een uitdagende opdracht, maar met de juiste aanpak wordt dat een pak makkelijker. Zakelijke ambities duidelijk omschrijven, durven delegeren en je omringen met talentvolle en gedreven medewerkers zijn alvast enkele belangrijke stappen. Hierbij geven we je tien praktijktips om de groei van je bedrijf – en je medewerkers – een boost te geven.

Lees meer

Naar Een Optimale Beveiliging Van Je Bedrijfsdata
Ondernemen

Naar een optimale beveiliging van je bedrijfsdata

Als je op vakantie vertrekt, dan check je natuurlijk goed of alle ramen en deuren van je woning op slot zijn. Je wilt inbrekers of andere ongewenste bezoekers immers geen kans geven om kostbare spullen te stelen.

Lees meer

Vermijd Deze Valkuilen Voor De Administratie Van Je Webshop
Ondernemen

Vermijd deze valkuilen voor de administratie van je webshop

Een webwinkel kan je zaak snel doen groeien, ook over de grenzen heen. Maar hoe zorg je dat je webshop-administratie helemaal in orde is? We spraken met Joost Hermans van Webwinkelfacturen.nl en geven je enkele nuttige tips voor het beheer van je webshop.

Lees meer

Met Deze Zes Tips Ga Je Voor Een Vlotte Kwartaalafsluiting
Ondernemen

Met deze zes tips ga je voor een vlotte kwartaalafsluiting

Aan het eind van ieder kwartaal is het voor elke ondernemer en fiscaal adviseur weer zover: de kwartaalafsluiting met bijhorende btw-aangifte. Weinig ondernemers kijken uit naar die recurrente taak. Je bent immers liever bezig met ondernemen dan met administratieve formaliteiten.

Lees meer

Eenmanszaak Of Vennootschap Alle Voor En Nadelen Op Een Rijtje
Ondernemen

Eenmanszaak of vennootschap: alle voor- en nadelen op een rijtje

Schiet je als freelancer uit de startblokken? Dan is de keuze van de rechtsvorm van je zaak erg belangrijk. Ga je voor een eenmanszaak of eerder voor een vennootschap? In dit artikel geven we je meer uitleg over de basisprincipes, aangevuld met de belangrijkste voor- en nadelen per rechtsvorm.

Lees meer

Waarom Het Inschakelen Van Een Sociaal Secretariaat Altijd Een Slimme Zet Is
Ondernemen

Waarom het inschakelen van een sociaal secretariaat altijd een slimme zet is

Als ondernemer zijn je dagen meer dan goed gevuld. Die kostbare tijd wil je natuurlijk zo nuttig mogelijk besteden.

Lees meer

Hoe Bereken Je Jouw Tarief Als Freelancer Ontdek Handige Tips
Ondernemen

Hoe bereken je jouw tarief als freelancer? Ontdek handige tips

Vroeg of laat wordt elke freelancer met de volgende vraag geconfronteerd: “Hoe bepaal ik het juiste tarief voor het werk dat ik doe?” Zeker voor startende zelfstandigen kan het een uitdaging zijn om deze denkoefening correct te doen.

Lees meer

Verzekeringen Voor Ondernemers Hoe Bescherm Je Jezelf En Je Personeel Optimaal
Ondernemen

Verzekeringen voor ondernemers: hoe bescherm je jezelf en je personeel optimaal?

Ondernemen is risico’s nemen. Tegelijk kunnen allerlei onverwachte gebeurtenissen opduiken terwijl jij en je medewerkers aan de slag zijn. Daarom is het verstandig om voor de nodige verzekeringen te zorgen. Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere worden sterk aangeraden.

Lees meer

Domiciliëring Op Weg Naar Een Slimme Afhandeling Van Facturen
Ondernemen

Domiciliëring: op weg naar een slimme afhandeling van facturen

Doe je regelmatig betalingen van verschillende bedragen aan hetzelfde bedrijf? Dan weet je dat leveranciersfacturen manueel opvolgen een tijdrovende klus kan zijn. Bovendien verloopt dit administratieve proces niet altijd foutloos, wat tot extra administratieve rompslomp en soms bijhorende kosten kan leiden.

Lees meer

Vijf Tips Voor Een Strak Georganiseerde Boekhouding
Boekhouding

Vijf tips voor een strak georganiseerde boekhouding

Na een drukke jaarafsluiting is er tussen kerst en nieuw even tijd om als ondernemer de batterijen op te laden. Vaak is de start van een kersvers jaar ook het moment om goede voornemens te maken. Misschien is een van die (professionele) voornemens een strak georganiseerde boekhouding, om zo een nog beter overzicht te krijgen over de cijfers en financiële gezondheid van je bedrijf.

Lees meer

Hoe Ga Je Succesvol Op Zoek Naar Talentvolle Boekhouder Accountants
Boekhouding

Hoe ga je succesvol op zoek naar talentvolle boekhouder-accountants?

Elk jaar publiceert VDAB een lijst van knelpuntberoepen. En wat blijkt? De job van boekhouder-accountant staat al een hele tijd op deze lijst. Meer nog: in 2021 verscheen die voor de eerste maal in de top 10. Hoe komt dit? En hoe slaag je erin om als zaakvoerder van een advieskantoor die dringende vacature(s) van boekhouder-accountant snel in te vullen?

Lees meer

Waarop Moet Je Als Startende Ondernemer Letten Bij De Keuze Van Een Accountant
Boekhouding

Waarop moet je als startende ondernemer letten bij de keuze van een accountant?

Sta je als ondernemer klaar om de wereld te veroveren? Dan wil je 100% focussen op je business en klanten, en geen kostbare tijd verliezen aan cijferwerk en administratieve rompslomp. Een goede accountant is dan ook goud waard. Maar hoe vind je een professional die bij je past? In dit artikel ontdek je alvast enkele handige richtlijnen.

Lees meer

6 Redenen Waarom Accountants En Boekhouders Voor Billit Kiezen
Boekhouding

6 redenen waarom accountants en boekhouders voor Billit kiezen

Bij Billit is je boekhoudersaccount, de installatie én de support gratis. Je importeert moeiteloos UBL-facturen rechtstreeks in je eigen boekhoudsoftware. En je volgt jouw ondernemers makkelijk op, mee dankzij een gepersonaliseerd klantenportaal op je eigen website.

Lees meer

Schakel over naar een digitale boekhouding
Boekhouding

5 redenen om over te schakelen naar een digitale boekhouding

Een digitale boekhouding? Dat staat synoniem met meer efficiëntie: tijd winnen, geld winnen en ruimte winnen. Ontdek 5 redenen om over te schakelen naar een 100% digitale boekhouding.

Lees meer

Start nu met digitaliseren

Vereenvoudig je administratie en win tijd.